Önde olmak/ bilingual advantages

Buzdağının altı
İster çocuğumuz olsun, ister öğrencimiz, isterse de parkta oynayan ve hiç tanımadığımız bir çocuk, iki dilli bir çocuğu gözlemlediğimizde onun ne kadar özel olduğunu anlayabiliriz: annesi ile bir dilde konuşurken, babası ya da bakıcısıyla başka bir dilde konuşabilir ve belki de oyun arkadaşlarıyla üçüncü bir dilde duraksamadan ve şaşırmadan iletişim kurabilir. Bu çok güzel ve etkileyici de olsa, aslında buzdağının görünen kısmıdır. Bu blogta, ilk olarak iki dilli çocukların aslında görünen avantajlarından çok daha önemli olan bilişsel avantajlarından bahsedeceğiz.
Bilişsel ne demektir?
Bu zor kelime, zihin ve zekânın tüm işleyişini içeriyor: dikkat, bellek, anlama, düşünme, öğrenme, problem çözme ve karar verme bilişsel etkinliklerdir.
Bilimsel araştırmalar göre iki dilli çocukların bilişsel olarak tek dilli çocuklara göre bazı avantajlarının olduğunu ortaya çıkardı. Şimdi bu bilişsel avantajların neler olduğuna bakalım:
Üstdil işlevi avantajları
Üstdil, bir dilin konuşulmasının ötesinde o dilde anlama ve düşünebilme becerisidir. İkidilli bir çocuk, kelimeler ve betimlediği öğeler arasında rastgele bir bağlantı olduğunu erkenden öğreniyor, yani kelime ve öğenin aynı şeyler olmadığını biliyor.
Ben kızımın ilk “üstdil” keşif yaptığında hatırlıyorum: bir yaşlarındaydı ve elinde balık şeklinde bir puzzle parçası taşıyordu, bana geldi ve çocuksu dilinde bana “pesce” dedi, ben doğruladım “si, questo é un pesce” sonra babasına gitti ve yine “pesce” dedi, babası Türkçe cevap vererek “evet, bu bir balık”, kızım yeniden bana döndü ve “mamma pesce, baba balık” dedi. O küçük yaşta kızım o öğe, yanı “balık”, iki değişik kelimelerle etiketlenebiliyordu, çok bastı bir keşif görünebilir ama üstdilin en temeli… İki dilli çocuklar, kelime sadece etiket olduğunu, o etiketleri somut veya soyut olarak kullanabilmesi, dil ile espri yapabilmesi erkenden öğreniyorlar. Üstdilin farkında olması çocukların daha etkileyici okunmaya ’ya yardımcı oluyor ve bunu okul başarısı yükseltiyor.
Öğretmenler öğrencilerine, soyut ve somut kavramları öğrenilmesi, metin anlama ve betimleme, okunan metinlerdeki önemli noktaların hızlı kavranabilmesi becerilerini kzandırmak için çok zaman harcıyorlar. İki dilli bir çocuk bu becerilere doğal olarak sahiptir ve bu nedenle öğrenim hayatlarında daha başarılı olurlar.
İki dilli çocuklar, işlenilen konuya odaklanarak konu dışında bilgileri filtrelemede daha etkili oluyorlar; çoklu testlerde, konu dışındaki bilgileri odak dışında bırakarak daha başarılı oluyorlar.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s